שיווק למטרה חברתיות וקידום עסקי

קמפיין תרומה לקהילה (שיווק ערכי - Cause Marketing) הוא שיווק למטרה חברתיות שמביא לפרסום העסק.

 

איך התחיל הטרנד של שיווק ערכי?

אמריקן אקספרס היא החברה הראשונה בעולם שיזמה את הרעיון של "שיווק ערכי" – להתמקד בנתינה כדבר חשוב לכשעצמו ודרך זה ליצור תהודה חיובית.

הקמפיין של אמריקן אקספרס נערך בשנת 1983 במטרה לקדם את שיפוץ פסל החירות. החברה תרמה סנט אחד בכל פעם שלקוח שלה השתמש בכרטיס האשראי.

הקמפיין הצליח מעבר לכל התחזיות: בנוסף לגיוס הכסף למטרה הציבורית, אמריקן אקספרס גייסה 45% לקוחות חדשים והעלתה ב-28% את היקף העסקאות בכרטיס האשראי שלה.

מאז חברות רבות בעולם הבינו שתרומה לקהילה מקדמת את האינטרסים העסקיים בצורה הטובה ביותר ומהווה את שיטת השיווק הזולה והיעילה ביותר.

 

מה היתרונות של תרומה לקהילה?

סקרים שנערכו בעולם מראים על עליה בהכנסות כתוצאה מתמיכה בקמפיינים של תרומה לקהילה.

סקר בחו"ל קובע ש-70% מהצרכנים יישארו נאמנים למותג שהחברה המובילה אותו תורמת לקהילה.

סקר נוסף מגלה ששליש מהציבור ישלם יותר עבור מוצרים של חברות הדוגלות בתרומה לקהילה.

סקר צרכנים בינלאומי שנערך על ידי חברת יחסי הציבור הבינלאומית אדלמן (אחת משלושת חברות יחסי הציבור הגדולות בעולם), בשיתוף חברת goodpurpose, מלמד שלמעלה מ-70% מהצרכנים יישארו נאמנים למותג מסוים גם בתקופת מיתון, כל עוד החברה מקיימת פעילות התורמת לקהילה, אפילו אם המותג יקר יותר.

לפי הסקר, יותר נשים מגברים (82% לעומת 72%) מסכימות כי בעיקר בתקופת מיתון חשוב שחברות ימשיכו להפנות תקציבים לתרומה לקהילה.

63% טענו שחברות משקיעות סכומים גדולים מדי בפרסום ועליהן להפנות יותר משאבים כספיים לתמיכה בקהילה.

 

מה הפוטנציאל של קמפיין תרומה לקהילה בישראל?

לפי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה, 75% מהעסקים בישראל תורמים לקהילה בדרך כלשהי.

התחום המועדף ביותר לתרומה לקהילה הוא חינוך ועזרה לבני נוער – 30% מהעסקים בוחרים לתרום לתחום זה.

עם זאת, התרומות של רוב העסקים בישראל הם בעלי אופי מזדמן. רק חלק קטן מהעסקים עושה זאת כחלק מובנה מהאסטרטגיה העסקית שלו.

לכן הפוטנציאל של תרומה לקהילה בישראל הוא גדול מאוד.

 

מה צריך להיות תקציב התרומה לקהילה של כל עסק?

מחקר של גד שפר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה בצפון, קובע שהסטנדרטים המקובלים בעולם להגדרת עסק כבעל אחריות חברתית טובה היא תרומה של לפחות 1% מרווחי העסק לפני מס.

זה למעשה היתרון הגדול של קמפיין תרומה לקהילה, מעבר לחשיבות החברתית:

קמפיין של תרומה לקהילה הוא זול הרבה יותר מתקציב שיווק ופרסום אחר, כיוון שהקמפיין מבוסס על חשיפה תקשורתית ומעורבות חיובית של הציבור.

 

מה חושב הציבור על תרומה לקהילה בישראל?

לפי סקר מכון דחף, 77% מהציבור מצפים שחברות עסקיות יתרמו לקהילה, 64% קושרים בין מעורבות חברתית לבין איכות המותג, 73% מעוניינים לקרוא בעיתונות על מעורבות עסקים בקהילה, ו-70% נוטים להעדיף מותג המזוהה עם מטרה חברתית.

 

למה עסקים תורמים לקהילה?

סקר מכון דחף בדק למה עסקים תורמים לקהילה:

לצורך חיזוק המותג, שיפור תדמית הארגון, חיזוק הקשר ואהדה של צרכנים, הגדלת מכירות, בידול מתחרים, הגדלת נאמנות עובדים, השפעה על קובעי המדיניות, אמונה בחברה בריאה ואיכותית, גיוס משאבים של מתנדבים, מוצרים ושירותים כספיים, וחיבור בין התכניות השונות לקהילה.